söndag 5 september 2010

Resumé av sommaren

Sommaren är kort brukar det sägas och det stämde helt klart in på den gångna för min del. Tiden har varit knapp och därför har vissa saker fått bero, en av dessa saker har varit denna blogg. Men nu är jag tillbaka och ska förhoppningsvis komma i kapp vad det lider. Här följer en resumé av sommarens spelande i korthet.

Descent 29/6

Kampanjen fortsätter.
De nyuppgraderade monstren kom väl till pass, trodde aldrig att jag skulle få så stor nytta av skeleton archers. Den tidigare obalansen vad det gäller erfarenhetspoäng har slätats ut och det känns som att jag kan ge dem en ordentlig match i kommande dungeons. Detta var andra gången jag fått tillfälle att använda en chaos beast, den lyckades dock med måttlig förödelse innan den nedgjordes. Innan vi avslutade uppgraderade jag mina skeleton archers till snipers vilket ger dem två extra i räckvidd, det är de väl värda!

en ovanlig syn djupt nere i mörkret...

Arkham Horror 10/7

Jag, Heldri, Vinterdraken, Å, Retro, snubben från Hong Kong, Tokrake och Mr O (tror inte vi var fler) spelade ett jätteparti Arkham Horror med i stort sett alla expansioner som finns. Vi var denna gång tvungna att stoppa Chaugnar Faugn från att bryta igenom till vår värld. Det såg ut som om det skulle gå illa men med enad front lyckades vi försegla alla portaler och världen var än en gång säker... ...eller var den? Hur som helst vann vi, kul som vanligt även om jag var trött och lite disträ.

Pandemic 19/7


Jag och Heldri testade för första gången Pandemic hos Å och Retro. I detta samarbetsspel spelar man en grupp forskare, läkare mfl. som har den ofantliga uppgiften att stoppa inte en utan fyra olika pandemier som helt plötsligt bryter ut i olika delar av världen. Det är ett snabbt och regelmässigt enkelt spel som stundtals är sjukt svårt (ursäkta skämtet). Vi spelade tre omgångar i rad och det blev 2-1 till spelet. Mycket roligt och frustrerande!

Memoir44 - Breakthrough - Nach Moskau!


Jag, Retro och Å spelade ett parti M44 och denna gång handlade det om tyskarnas framryckning mot Moskva under Operation Thypoon. Jag fick till en början oerhört bra kort och den första framryckningen var krossande. Efter ett tag började dock de tyska pansarkolonnerna sakta av, terrängen var ej fördelaktig för pansaret och tagtråd och pansarhinder gjorde vidare framryckningar näst intill omöjliga. Insåg efter ett antal rundor att jag glömt general winter regeln som ska representera det faktum att de tyska soldaterna, och maskinerna, frös så att de dukade under. Jag började slå för den regeln från och med att jag upptäckte min blunder men jag tror att jag skulle varit mer försiktig om jag kommit ihåg att slå från början. Jag tänker nog låta detta slag vara oavgjort med tanke på regelmissen.

Colosseum 22/7

Ytterligare en rolig vända Colosseum. Jag, Heldri, Å och Retro tävlade om vem som kunde sätta upp det mest imponerade skådespelet. Heldri vann med 90 poäng.


Ticket to Ride (Mega) Europe + 1912 Expansionen 22/7

Jag, Heldri, Å och Retro spelade TtR Europe och jag hade monsterflyt med mina tickets. Jag vann med respektabla 170 poäng! Bilderna blev tyvärr inge bra.

Red November 24/7

Jag, Heldri, Å, Retro och Svågern försökte desperat att hålla den gnomiska atomubåten från att sjunka som en sten, vi misslyckades, igen.

Nåja, bara sex vattenfyllda utrymmen. En bit kaka!

Bugman´s Game 24/7

Jag, Heldri, Å, Retro och Svågern spelade Bugman´s Game. Spelet är gjort av Games Workshop som en hyllning till Warhammer-dvärgen Bugman och hans berömda XXXXXX Brew. Det går ut på att navigera genom en krog befolkad av dvärgar, alver, troll och all sköns oknytt och lyckas bära öl och tilltugg till sina polare. Det är dock inte så lätt när de andra karaktärerna kommer i vägen eller när man får i sig lite förmycket och börjar slåss med ett troll. Retro vinglade sin karaktär till seger med 17 poäng. Bilderna försvann visst i dimman...

Pandemic 24/7

Jag, Heldri, Å, Retro och Svågern gav oss på uppdraget att bota alla världens farsoter. det såg bra ut från början men vi gick bet två gånger i rad. Spelet vann.

Seafarers of Catan
Jag, Heldri, Å och Retro spelade Seafarers of Catan och vi gav oss alla tidigt ut från vår hemkontinent för att söka lyckan på de omkringliggande öarna. Heldri hade tokröta med de slumpmässigt utplacerade resurssiffrorna och vann överlägset.


Detta får avsluta resumén av sommarens spel även om det har spelats mer, bland annat har jag skaffat (och spelat med) Air Pack till Memoir 44 men detta kommer det en separat rapport om...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar