tisdag 17 november 2009

Häckar

Häromdagen när jag och Heldri var och handlade försökte hon, på skoj, avleda mitt intresse (som just då var riktat mot ett ställ med PS2-spel) genom att entusiastiskt utropa "Åh, titta, disksvampar!" Jag tittade dit och fann mig själv studera disksvampar på ett sätt jag bara gör när min modellbyggarhjärna börjar konstruera saker. Strax därefter stod vi i kassan med, bland annat, en tio-pack disksvampar för 9:90 som aldrig kommer att komma i närheten av en diskbänk.

Så vad hade min hjärna konstruerat? Jag hade för ett par veckor sedan sett trädgårdshäckar i miniatyr som svågern köpt för att använda till SOTR, jag hade redan innan dess funderat över mer grön terräng till mina figurspel och tänkte faktiskt köpa färdiga häckar.
Men sedan såg jag disksvampar och...

... detta blev resultatet!

Jag tog även tillfället i akt att fotografera lite under själva bygget av dessa miniatyrbuskage.

Grunddelarna i en sektion (jag har gjort 12st hittills) är en tredjedels disksvamp (kapad längsledes) samt en bit foamcard (85x20mm). Foamcard biten rundade jag i ändarna och fasade kanterna med en brytbladskniv, det är av yttersta vikt att bladet är vasst då det annars kan kärva mot skumplasten och då blir snittet hackigt. Jag "friserade" svampbiten i alla kanter för att ge den mjukare form.


Sedan limmade jag fast svampen på foamcard-biten med superlim, det går troligen bra med andra sorters lim men detta fastnar på en gång och sitter garanterat kvar när man målar och flockar. Superlim har dock förmågan att smälta skumplasten i fomcarden så var noga med att bara limma på kartongytan.
Jag nöp sedan bort några tussar ur svampen för att skapa "naturliga ojämnheter".

Jag målade sedan svampen grön (jag vet att den redan är grön men det fanns även gula och rosa disksvampar och jag ville att alla skulle ha samma bottenfärg) samt basen svart.

Efter att färgen torkat torrborstade jag basen brun och lät detta torka, sist penslade jag trälim på svampen och flockade den med grovt gräsflock.
Jag adderade även ett par grindstolpar gjorda av golvisoleringsfrigolit samt en grind.

Nästa projekt blir nog stenmurar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar