tisdag 17 november 2009

Speldag

Vi inledde lördagens spelande (något försenat skall nämnas) med att spela The Haunting House (inkl. Haunting House 2 & 3). Under andra rundan hade redan tre spelare fått byta ut sina figurer mot spöken, Heldri redan första rundan följd av Å och Tokrake. Medan spökena försökte ta sig till vinden försökte jag och svågern ta oss ut ur huset. Jag hade nog kunnat knipa segern om jag lyckats flytta tillbaka utgången till sitt ursprungliga hörn men svågern hann först.

Tre spöken på rad...

Efter maten blev det Memoir44 och Overlord scenariot Tigers in the snow. Jag tog på mig rollen som befälhavare för de sovjetiska styrkorna och erbjöd svågern att leda tyskarna men han överlät titeln till Dr.Drugge. Med två generaler var till vår hjälp började vi bataljen. Historiskt sett fick tyskarna enormt med stryk i detta slag (detta var dock inte anledningen till att jag ville spela Ryss, det ville jag långt innan jag läst igenom bakgrundshistorien) men som det ofta är går det inte alltid enligt historien, särskilt inte i M44. Det verkade som om min ihållande tärningsotur smittar då mina generaler (Tokrake och The Gent) slog alla slag för vår sida men lyckades med väldigt få. Det kanske nedrigaste var att vi endast lyckades slå ut en av fyra Tiger tanks och detta genom att slå en flagga när den inte hade någonstans att fly! På plussidan kan man nämna att vi faktiskt lyckades tvinga tillbaka den tyska styrkan men det hade känts bättre om vi inte förlorat med riktigt så mycket. Trots nederlaget var det som vanligt mycket trivsamt att spela M44 och det lär bli snart igen.


Under tiden som vi killar spelade M44 spelade tjejerna Ticket to Ride (med 1910 expansionen) och Tvibita vann.

Efter en stunds diskuterande om vad vi skulle spela härnäst blev det NE-spelet! Lite frågesport med knuff skulle man kunna säga då man faktiskt kan sno poäng av varandra.
En roande omgång undantaget ett par riktigt korkade frågor. När det (i alla fall för vissa) började bli sent satte vi en stopptid. Tokrake och Å vann.

Hur ett sånt estetiskt missfoster kan vara så roande är förunderligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar