söndag 8 november 2009

Planet Strike - Mission Failure

Torsdagens figurspel, en studie i katastrof.

Jag tyckte det var dags att damma av mina Space Wolves (jag kallar dock mitt successor chapter för Night Wolves) då det kommit ut en ny Codex, det första på nio år.
Jag och svågern bestämde oss för att köra ett Planet Strike scenario, jag med mina Night Wolves som anfallare och svågern med sina Imperial Guard som försvarare.

Jag lyckades slå en femma innan vi började vilket gav mig sex orbital strikes att utdela innan första rundan, tre missade totalt, två hamnade utanför bunkern och gjorde således ingen skada och en slog ut en Leman Russ Battletank. Jag orkar inte gå in på detaljer om allt som sedan gick käpprätt åt helvete (ursäkta mitt språk men det går inte att beskriva i mildare termer) men jag kan ge några smakprov. Den i särklass största katastrofen var när jag slog 12 för min HQs deep strike teleportation och pilen indikerade att detta gjorde att de hamnade mitt i en ruin, det följande slaget skulle visa hur illa de råkade ut pga landningen och slår 1! Detta resulterade i att jag förlorade 443 av mina totala 1746poäng innan de ens hamnat på bordet (truppen bestod av min Rune Priest och Wolf Guard terminators). I övrigt kan jag säga att EXTREM tärningsotur präglade resten av slaget. Mängder av anfall mot huvudmålet (bunkern i mitten av slagfältet) fallerade trots att jag gav allt jag kunde med både melta guns, melta bombs och power fists. Flertalet försök att slå ut de tre övriga Leman Russ pansarvagnarna (var av två var Demolishers) lyckades som bäst slå ut en battle cannon.

Det hela slutade med att jag inte hade en enda figur kvar på slagfältet (borträknat tre Rhino´s och en tornlös Razorback). Det fanns några få ljuspunkter men dessa kunde inte lyfta mitt humör nämnvärt. Jag skyller inget av nederlaget på min armé som, när den fick tillfälle och tärningarna var med mig, skötte sig oklanderligt. Jag slog ut flertalet enheter med lätthet men det stora hotet (pansarvagnarna) och huvudmålet (att slå ut och inta bunkern) visade sig vara för mycket att önska.

Jag kan vanligen ta ett nederlag men i detta fall gick det så kapitalt illa att nöjet försvann och det hela övergick i ett grinigt och desperat försök att slå ut bunkern. Jag är väl medveten om att det bara är ett spel men sådan katastrofal otur som jag hade i denna spelomgång är svår att ta med ett leende. Min tärningstur har överlag varit usel under en period men den vänder förhoppningsvis och då skall jag visa vad mina Night Wolves verkligen kan åstadkomma!

The sons of Russ will rise again! Aaooooh!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar