söndag 6 december 2009

SOTR torsdag 4/12

Ytterligare en förlust till handlingarna men denna gång kändes det dock som om saker och ting kunde ha fått ett annorlunda slut.
Jag och Vinterdraken spelade med mina ryssar, svågern och Mr B slog ihop sina tyskar, 50RP/sida.
Det stod snabbt klart att mina ryssar skulle möta två panzer mechas och med tanke på vad som hände sist jag mötte en sådan behövdes mycket eldkraft.
Jag modifierade "kackerlackan" (min sexbenta jättemech) så att den gick från tidigare 28RP till 21RP på bekostnad av en raketramp samt mindre pansar. Jag gav ryssarna camouflage och uppgraderade båda mina survivor squads till tank hunters.

Svågern och Mr B vann första initiativet och aktiverade den ena panzer mechan. Den avfyrade sin medium AT kanon mot kackerlackan vilket resulterade i en penetrerade träff som dödade hela besättningen. Med 21 av 50RP borta i första skottet såg saker och ting inte så ljusa ut men jag visste hela tiden att risken fanns, den hade dock gärna fått vänta en runda eller två.

Camouflaget räddade många av ryssarna från en säker död men det räckte inte i längden. En ur min command section var utrustad med ett anti-mech rifle och lyckades få in flera träffar på svågerns mech men utan att lyckas penetrera pansaret. Mr B´s tyskar smög fram och kastade sina handgranater på en av survivor squaderna men behöll sitt cool och lyckades kasta tillbaka en av granaterna, omedelbar retaliering! Samma survivor squad lyckades även regna bly över en annan av Mr B´s enheter som hade intagit toppen av en klippa. Utan min mech var det upp till RPG-skyttarna att ta ut de tyska mecharna men de kom aldrig nära nog.

Trots förlusten var det (som oftast) väldigt roligt. Vi var alla överens om att vi borde ha mer terräng till nästa slag, då kanske det finns en chans att nån enhet hinner hamna i närstrid.
Har även hunnit läsa en hel del i nya Doomsday-boken och funderar på att bygga sceneri till The Secret Shrine-scenariot. Nu nalkas dock julen och vi får se hur mycket tid det blir över till figurspelande, nån dag borde det bli över...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar