Onsdagen 7/4 startade jag en ny kampanj i Descent - Journeys in the dark. Detta är andra gången jag gör ett försök att köra en kampanj, den tidigare rann ut i sanden pga tidsbrist, och även andra gången jag försöker mig på att spela overlorden Sorcerer King. Svågern spelar Ispher ödlemannen, Vinterdraken spelar minotauren Steelhorns, Retro spelar orch-shamanen Spiritspeaker Mok och Tokrake spelar magikern Shiver.
Den "evil plot" jag valt, även denna gång, är att försänka Terrinoth (och slutligen hela världen) i absolut mörker. Innan hjältarna kan slåss mot Sorcerer King måste de bli starkare och lära sig nya färdigheter vilket de gör genom att jaga monster och leta efter skatter, enkelt eller hur?
Till en början verkade det faktiskt så. Jag hade otur med korten (som styr vilka monster som gömmer sig i mörkret, dörrfällor m.m.) och trots att jag skickade allt jag hade på hjältarna så lyckades jag endast sakta ner dem. Vi har nu spelat vid tre separata tillfällen (ja, jag vet att jag ligger efter med bloggandet) och senast vi spelade började det plötsligt gå mycket bättre för mig. Jag hade dock hjälp av en extrahård, stenbumlingskastande jätte vid namn Gorg the Crusher, ett mycket passande namn!
Kampanjen så här långt: Hjältarna begav sig söderut från Tamalir och kom utan problem fram till en grotta vid Thelsvan Highway. Väl nere i mörkret fann sig hjältarna vid en bro över en avgrund (the Bridge of Death) och en vild strid med mängder av razorwings följde.
Med bron bakom sig tog de sig vidare och träffade på två mäktiga magiker, den ena med en själsbunden jätte och den andra med förmågan att kasta hjältarna med tankekraft (Puppet Master, The Pull of the Depths). Jätten verkade till en början vara omöjlig att besegra men den började ta skada när Spiritspeaker Mok lyckades få den att brinna. Efter att hjältarna tagit sig förbi jätten lyckades de till slut ta kol på Magikern Debilus (och med själslänken bruten även jätten). På nästa plan hotade en onaturlig vind att suga med sig hjältarna ner i hål och som om inte det räckte hjälpte magikern Meladon gärna till att förpassa dem dit. Efter en ganska kort strid var även Meladon besegrad.
Gruppen reste sedan vidare till Riverwatch för att handla på den berömda marknaden, de skaffade även en magisk båt. De fick höra ett rykte om att det skulle finnas en hemsökt plats längs Flametail River. Jag ( i rollen av Overlord) skickade samtidigt Sir Alric Farrow till Dawnsmoor för att belägra staden. De hade precis hunnit bege sig mot Dawnsmoor (via Tamalir) när de stötte på en handfull Shades i skogen. Steelhorns flydde då han inte hade någon möjlighet att slåss mot dessa vålnader, Resten av gruppen besegrade dem men inte utan motstånd. Efter att ha stannat i Tamalir på vägen färdades de vidare till Blackwing Swamp för att om möjligt finna något som skulle kunna hjälpa dem i den kommande kampen mot Sir Alric Farrow.
Väl i Blackwing Swamp tog de sig åter ner i underjorden och fann sig snart i ett laboratorium där alkemisten Carolus arbetat med att göra kraftfulla elixir samt att frammana en golem (Alchemist´s Lab). Carolus visade sig vara mycket svår att döda (han återuppstod två gånger) men hjältarna visade sig vara de rätta för jobbet. Golemen var hård men lyckades inte åsamka gruppen någon stor skada innan den splittrades till grus. Självsäkerheten falnade dock hos hjältarna när de på nästa nivå råkade ut för jätten Gorg the Crusher.
På bara denna nivå lyckades jag skicka hjältarna för återupplivning fler gånger än på alla de tidigare sammanlagt. Balansen återupprättades något. Vad som väntar dem härnäst vet ingen men det får tiden utvisa. När de väl når ut i ljuset igen skall de vidare till Dawnsmoor för att försöka bryta belägringen...
...fortsättning följer
söndag 18 april 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar