lördag 10 april 2010

Påskhelg

Våren är här och tiden galloperar, här kommer ett sammandrag av påskhelgen.

Påskafton

Jag, Heldri och Tokrake anlände hos Å och Retro mitt på dagen och efter handlande av mat drog vi igång och spelade.

Vi började med ett brädspel som Retro lånat av en kompis, nämligen Mission Red Planet från Asmodee. I detta roande steampunk-spel gäller det att skicka flest astronauter till Mars och med hjälp av dessa roffa åt sig mest mineraler. Varje spelare har nio kort (har jag för mig) som var och ett representerar en karaktär som har en eller flera egenskaper, ett kort väljs varje runda och kortets nummer bestämmer turordningen.

Upp till fem raketer avfyras från startplattan varje runda och dessa kan ta med sig 2-6 astronauter, alla raketer har (eller får) en destination motsvarande en region på Mars. Vilken av spelarna som helst kan placera sina astronauter (i form av runda träpluttar i olika färger) i vilken raket som helst, hur många varje spelare får placera styrs av kortet som valts för rundan. Spelet pågår i tio rundor och majoritet av astronauter i de olika regionerna på Mars räknas i runda 5,8 och 10. Den som har majoritet får mineralmarkörer med olika mycket poäng beroende på vilken sorts mineral regionen ger. Poängen på alla markörer räknas vid slutet av spelet och den som fått mest poäng vinner. Detta är den korta summeringen av reglerna, det finns lite mer finesser men dessa orkar jag inte ta upp nu. Allt som allt ett roligt spel som tål att spelas fler gånger.
Jag har för mig att det var Å som knep segern, måste skaffa en anteckningsbok...

Efter detta blev det ett parti Seafarers of Catan. Jag och Heldri fick knappt någon skog då det verkade som om rövaren bosatt sig i våran, det var dock väldigt gott om lera. Retro vann.

Vi antog rollerna som munkar i ett mordmysterium i spelet Mystery of the Abbey. Denna gång hann ytterligare en munk bli mördad innan Å pekade ut mördaren. Denna gång var det inte father Matthew!?

Påskdagen

På påskdagen spelade vi Twilight Imperium (3rd ed. med Shattered Empire expansionen). Jag spelade Mentak Coalition, före detta straffångar under Lazax Imperiet, numera pirater. Heldri spelade Xxcha Kingdom, Å spelade Universities of Jol-Nar, Retro spelade Embers of Muaat och Tokrake spelade Winnu. Då vi var fem som spelade var det en som fick en sämre startposition än de andra då det inte går att fördela galaxen jämnt, viss ekonomisk kompensation ges i början till den spelare som har sämsta utgångspunkten (så även till spelarna till höger och vänster om denna position) men detta väger inte upp underläget i min mening. Heldri fick denna, mindre åtråvärda, startposition och mötte dessutom hårt motstånd från de neutrala planeter som hon landade på. Vi hade valt möjligheten att spela med expanderad galax och det gav lite mer rörelsefrihet men snart stod vi vid varandras gränser. Jag fortifierade (som jag oftast gör om möjlighet ges) och satte ut PDS:er (Planetary Defence System) och minerade hela min front.
Där satt jag säkert men kom å andra sidan ingenstans heller. Vid ett tillfälle hade jag en liten chans att bryta mig ut men ansåg att jag låg för långt efter poängmässigt för att det skulle göra nån skillnad. Retro banade väg genom galaxen och intog slutligen Mecatol Rex.

Å gjorde sitt yttersta för att överta denna position men misslyckades. Medan detta krig rasade i galaxens centrum lyckades Tokrake utföra sitt secret objective och fick därigenom de två poäng han behövde för att ta segern. Och allt detta på rekordtiden 8 timmar.

En mycket Glad Påsk!

2 kommentarer: