onsdag 2 juni 2010

TRAVELLER The New Era

Efter flera misslyckade försök att påbörja mitt senaste egenskrivna Traveller TNE äventyr är vi nu slutligen igång. Förkylningar, jobb och allmän tidsbrist har varit i vår väg men nu har äventyret börjat. I tisdags kväll samlades jag, Vinterdraken, Mr O och Mr B och efter några få slutgiltiga förberedelser började vi spela.

Året är 1207 efter tredje imperiets grundande (år 5721 enligt vår tidräkning) Äventyret kretsar kring bärgarskeppet C.H.S Colossus, dess besättning och deras uppdrag. Besättning består av: Sir (Captain/ex. Marine SGT), Glare (Pilot, First mate), Booster (Pilot), Bucket (Chief mechanic), Grip (Belter/Mechanic), Tow (Salvager), Spook (Salvager), Chart (Chief medic), Vomit (Junior salvager, spelas av Mr O), Titan (Security/ex. Breach Marine, spelas av Vinterdraken) och Ghoul (Security/ ex. Special forces, spelas av Mr B). Samtliga benämningar är callsigns och inte besättningsmedlemmarnas namn.

Intro: Efter att ha varit på ett längre frontier patrol-uppdrag blev det uppenbart att Colossus behövde flera större reparationer. Efter att de hoppat till Deneb, Subsector: Atsah, Hex 3019 fick besättningen veta att Sir ordnat med underhåll av skeppet vid Talshaan. Först tror de att det handlar om rymddocka i omloppsbana runt planeten men det visar sig att Sir planerat att landa Colossus på själva Talshaan. Detta är högst ovanligt då Colossus inte är designad för inomatmosfärflygning även om det är möjligt. Landningen sker mitt i ett fruktansvärt oväder men allt går förhållandevis väl och snart står skeppet på en av HAB-1´s många landningsplattformar.

HAB-1 anti-gravitationsstad, vy från väster under inflygningen.

Till buckets stora förtvivlan, och flera andras missnöje, tillåts ingen av besättningen att vistas vid eller omkring Colossus under tiden som reparationerna utförs. Anledningen till isoleringen beror på att Sir använt en av sina militära kontakter för att genomföra reparationen och civil personal får endast vistas i speciellt anvisade förläggningar. Bortsett från en kortare utflykt ombord på en transportskyttel har besättningen nu tillbringat sex veckor i små kala rum, en manskapsmäss och framförallt på baren BARzero1, sinnesstämning har dalat och spel, alkohol och allmänt munhuggande har varit de främsta tidsfördriven.

Spelet börjar med att de flesta ur besättningen befinner sig på BARzero1 (inkl. spelarnas karaktärer). Efter ett par timmar av allmänt tidsfördriv kommer Sir in, han har varit frånvarande under större delen av vistelsen bortsett från ett par snabbvisiter, han berättar att det snart är dags att återse Colossus men innan dess skall Vomit ges möjlighet att uppgradera sin RCV-operator status. Detta skall ske följande dag i en av hangarerna på en närliggande landningsplattform. Dessa nyheter firas, av vissa måttligt och andra mindre måttligt, vadslagning om huruvida Vomit kommer att klara provet börjar men de flesta tycks vara på hans sida. Morgonen därpå ångrar Vomit till en början ett par av ölen men efter att han gjort skäl för sitt callsign samlar han sig för sitt kommande test. Tow försöker, då han satsat pengar på att Vomit skall misslyckas, att psyka den yngsta besättningsmedlemmen men han får mothugg från Ghoul. Väl i hangaren presenterar Sir besättningen för RCV-instruktören med callsign Jack, Jack instruerar Vomit i hur testet skall gå till och han får lite tid att vänja sig vid handkontrollenheten. När Vomit ger klartecken att han är redo börjar testet som innefattar att flytta olika godsenheter genom en hinderbana av pallar och maskiner. Det hela gick lite vingligt men endast en gång tog det i under de tre transporttest som han var tvungen att klara. Denna lilla miss avskrivs som ovana med styrenheten och Vomit får sin First Class RCV Licence. Efter detta firar besättningen (samtliga närvarande) på BARzero1. Under kvällen berättar Sir att de skall få återförenas med Colossus redan 14:00 nästa dag och om allt fungerar som det skall ska de lämna Talshaan så tidigt som 10:00 dagen därpå. Festen blir av dessa nyheter aningen kortare än vad den kunde ha blivit men inte mindre munter.

Fortsättning följer
Jag var bara tvungen att göra en logo till Commersial Heavy Salvager COLOSSUS, en vanligen uppskattad yrkesskada.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar