söndag 20 september 2009

Mecha Construct No1

Jag fick en gammal T34 i skala 1:35 av svågern som han haft sedan lång tid tillbaka. Visste först inte vad jag skulle göra med den då den är groteskt stor jämfört med mina skala 1:60 ryssar (skalan är ungefärlig). Tänkte först använda tornet eller några av bandhjulen till nån sorts mech men det kändes synd på en så fin gammal plastmodell. Efter mycket huvudkliande fick jag följande idé, varför inte en pansarvagn på ben? Jag vet att detta inte är en unik idé på något vis men det ledde hur som helst till nedanstående sexbenta monstrum.


Jag inkluderade en figur för att ge skala åt bilderna, skulle vilja säga att den kan räknas som titanic size?

Jag kom fram till att den behövde ett namn och bestämde mig ganska snart för att den skulle få heta kackerlackan, passande då den både är sexbent och svår att utrota.

Jag gjorde ritningar med hjälp av datorn till benen så att jag kan printa ut fler komponenter om jag får för mig att konvertera fler 1:35 tanks. Alla extra delar är gjorda i kartong (300g A4 är det grövsta jag kan plåga igenom skrivaren) vilket håller utmärkt, särskilt när man sammanfogar allt med superlim. Jag vet att många modellbyggare ogillar kartong som material och tycker att det är för klent men jag har hittills inte haft nåt problem samt att det är enkelt att jobba med.

Med hjälp av hjul från banden blev mekanismen riktigt cool (enligt mig i alla fall). Alla benen är fixerade i sina nuvarande positioner, modellen står stadigt på fyra av de sex benen medan två är i luften. Lite måleridetaljer i form av rost och metallskav fullbordade det hela.

Jag förkortade kanonen för att ge den ungefär samma längd som kanonen på enT34 i skala 1:60. Det fanns ingen direkt anledning till detta förutom att jag tyckte att det såg bättre ut. Speltekniskt funderar jag på att köra med att detta är en 100mm AT kanon vilket skulle klassa den som very heavy.
I fronten bytte jag ut den vanliga kulsprutan mot en gatling-pipa från en gammal Grendel modell. Denna tänkte jag speltekniskt använda som en LMG men den kan lika gärna användas som HMG. Jag har funderat på att addera fler kulsprutor (kanske en på varje sida) men detta får bli ett senare projekt, först ska jag speltesta den utan att göra den onödigt dyr poängmässigt.

Raketrampen på tornet är scratchbyggd av kartong, sugrör och lite plast. För att kunna vara flexibel i spelet valde jag att göra den avtagbar med hjälp av två magneter, en fastsatt i tornet och en i rampen.

Jag har redan påbörjat ett nytt mechaprojekt som det förhoppningsvis kommer att finnas bilder på snart, mer om detta vad det lider.

1 kommentar: