måndag 15 februari 2010

Memoir 44 - Tisdag 9/2

Då jag inte skulle ha möjlighet att spela på torsdagen (som vi vanligen gör) fick tisdagen bli speldag istället. Min idé var att dra ihop en grupp och spela Overlord-scenariot Prokhorovka (Kursk) men endast Tokrake hade möjlighet att komma med kort varsel så vi körde Ponyri istället.
Detta två-spelar scenario utspelar sig runt byn Ponyri norr om Kursk. I mångt och mycket upprepade sig historien. Mängder av tanks drabbade samman på fälten utanför byn men tyskarna drevs tillbaka i omgångar, båda sidor tog dock stora förluster. De hårdaste striderna ägde dock rum i och omkring Ponyri. I början såg det inte så ljust ut för mina ryssar men det jämnade snart ut sig och mot slutet var det oerhört jämnt. Båda sidor behövde endast en medalj för att vinna under de sista tre rundorna men det var slutligen mitt artilleri som avgjorde. Jag vann med en hårsmån.
Vy från det ryska pansarvärnet, över minfälten mot fienden i fjärran

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar