måndag 15 februari 2010

Spelkväll - Fredag 12/2

Mer än en aning försenade (det var ej vårt fel) anlände jag, Heldri och Tokrake hem till Å och Retro. Efter god mat och efterätt testade vi Power Grid för första gången. Jag stod för regelgenomgången och lyckades helt och hållet glömma att ta några foton. Trots lite huvudkliande under regelstudierna visade sig spelet vara (som de flesta Rio Grande Games) ganska enkelt och mycket roande. Målet med spelet är att bygga ett el-nätverk och förse städer med el och slutligen vara den som betjänar flest städer. Det blev en ganska lång första omgång som slutligen vanns av Å.

Efter detta delade vi upp oss och jag och Retro spelade Memoir 44 medan Heldri, Å och Tokrake spelade Carcassonne följt av kortspelet Gloom.


Det blev två ökenscenarion i M44. Vi började med Flanking maneuver at Bir Hakeim. Retro spelade axis (tyskar och Italienare) och jag allierade (fransmän och britter). De tyska ingenjörstrupperna lyckades till en början med att röja minfält så att de italienska pansaret kunde avancera. Efter bittra strider visade sig de allierades fortifikationer vara för mycket för de tyska och italienska anfallarna. Jag vann men det var mycket jämnt.

Vi bytte sedan sida och fortsatte med Escape via the coastal road. De italienska trupperna jag hade till mitt förfogande skötte sig formidabelt och blockerade de allierades flyktförsök länge nog för att jag skulle hinna nå fram med förstärkningar. Båda sidor led stora förluster och jag tror inte att jag skulle ha vunnit om vägspärren hade fallerat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar