fredag 21 augusti 2009

First Fight

I går kväll var det äntligen dags att testa Secrets of the Third Reich. Vi hade i förväg bestämt att köra sniper scenariot och eftersom jag hade två krypskyttar målade (en egenkonverterad + Zaytzev) blev det jag som stod för bakhållet. Svågern spelade med en Tysk Mech Grenadier Squad uppdelad i två fire teams (fem figurer i vardera) vilket skulle visa sig vara ett mycket taktiskt drag. Scenariots vinstkriterier var följande: Svågerns Tyskar vinner om de slår ut båda mina krypskyttar, mina ryssar vinner om de slår ut sju eller fler av Tyskarna. Vi spelade på ett mycket smalare spelbord än vad som egentligen var tänkt och detta bidrog till begränsad rörlighet, jag tror dock inte att detta faktum gav någon sida fördel över den andra.


Det första skottet brann av redan andra rundan. En av mina gömda krypskyttar (som var uppe i ett torn, dock ej ett kyrktorn) tog ett overwatch skott och knäppte det ena fire teamets officer vilket resulterade i att de flydde tillbaka till den ruin de just kommit fram bakom. Då ingen lyckades utröna var skottet kommit ifrån förblev mina skyttar gömda. Det fire team som blev av med sin officer lyckades inte återhämta sig från den förlusten och förblev disorganized resten av slaget. Hade det funnits mer poäng att uppgradera trupperna med från början hade svågerns trupper haft högre Cool-värde men som läget nu var hade de 6 i Cool viket gjorde att han med -2 modifikation (pga. förlusten av en officer) var tvungen att slå 4 eller mindre med två sex-sidiga tärningar!


Det andra fire teamet lyckades avansera och lyckades komma obekvämt nära tornet som jag inte ville att mina skyttar skulle behöva lämna. Trots att fire teamet öste bly mot min position lyckades inte ett enda skott träffa mina två skyttar, det var en kombination av usel tärningstur och bra skydd. En efter en lyckades jag skjuta ut svågerns soldater (var av tre var headshots).

Till slut blev jag tvungen att flytta en av mina krypskyttar då fienden hade retirerat utom synhåll. En ensam överlevande fiendesoldat ur ena fire teamet lyckades efter våldsam eldväxling döda min runtsmygande skytt. Min kvarvarande krypskytt avslutade senariot med att träffa en soldat genom ett fönster på andra sidan slagfältet. Sju Tyskar ute, game over.

Nästa gång blir det ett större slag och med tanke på hur kul detta var dröjer det nog inte särskilt länge.

Jag ber om ursäkt för de suddiga bilderna men de kort jag tog med blixt blev ännu sämre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar