söndag 16 augusti 2009

Krypskyttar!

Semestern är över och med den tid att spela och pyssla i samma magnitud, detta icke sagt att inget händer.

Igår (lördag) påbörjade jag ett konvertering- och målningsprojekt involverande fyra tennfigurer från West Wind Productions. Det handlar om 28mm skala (1:60) sovjetiska soldater som är tänkta att användas till figurspelet Secrets of the Third Reich. Då jag ansåg min pluton behövde krypskyttar (grupperingar med två figurer i vardera) började jag leta efter sådana figurer bland både West Wind Productions figurer och andra tillverkare av WWII figurer men fann snart att jag inte tyckte om de figurer jag hittade. De krypskyttar som fanns till försäljning var antingen påbyltade med vinterutrustning eller hade underliga poser. Efter en del funderande insåg jag att jag hade fyra vanliga ryska soldater över, utrustade med Mosin Nagant gevär. Jag började då fundra på om dessa skulle gå att konvertera till krypskyttar.

Den svåraste frågan var hur jag skulle få dit något som kunde godkännas som kikarsikte. Jag tog mått och fann att ett kikarsikte i den skalan skulle bli ca:9x1,5mm vilket detaljtekniskt skulle bli mycket svårt att bygga från scratch. Jag hittade en plastpinne från ett tidigare modellbygge som var i rätt grovlek men att få bitar av den att se rätt ut på figuren var ett problem.
Jag kom efter ett tag på att krypskyttar ofta lindar in sina vapen i någon form av camouflage, tyg eller nät av någon sort skulle kunna fungera. Vad skulle då fungera som tyg eller nät i denna skala? riktigt tyg, även fintrådigt, skulle se ut som grov pressening och skulle bli allt för klumpigt och finmaskiga nät/fiberduk skulle förlora sin textur när det målades. Det som slutligen visade sig fungera var hushållspapper! Hur får man då något så obeständigt som hushållspapper att hålla på en figur som skall användas till spel? Svaret är cyanoakrylat, även känt som snabblim/superlim. Genom att blöta pappret med cyanoakrylat blir det formbart och stelnar sedan till något som kan liknas vid seg plast, efter att ha applicerat små bitar/remsor i flera lager droppade jag några extra droppar lim över de ytor som täckts med papper för att härda dem ytterligare. Själva formandet kan dock vara ett problem då cyanoakrylatet vill fastna på allt som vidrör det (hellre på fingrar än på figurer). En nål eller uttjänt fil fungerar bra om man jobbar snabbt då det blir väldigt liten anhållsyta.

Innan jag började limma dit pappret så bytte jag huvud på figuren (West Winds figurer kommer vanligen med lösa huvuden och det går att köpa extra för att få mer variation). Jag valde ett huvud utan varken mössa eller hjälm för att kunna forma en huva utan att det skulle se groteskt ut. Nedan ses en okonverterad figur grundmålad i svart och den konverterade färdigmålad, det är alltså två likadana figurer och ej ett före/efter foto.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar