söndag 21 mars 2010

Memoir 44 - Söndag 14/3

Jag och LM spelade memoir 44 i söndags och det blev ett scenario från grundboxen benämnt Sainte Mère Eglise. En kul grej med detta scenario är att det innefattar landsättandet av fallskärmstrupper. Reglerna för detta är enkla, spelaren som skall landa fallskärmstrupper håller ett antal figurer i handen (i detta fall fyra) ungefär 40cm över spelplanen och släpper dem sedan, om någon av figurerna hamnar i en hexagon utan andra trupper får man ställa dit en fullständig enhet. Jag spelade tyskarna och LM amerikanerna och han lyckades få alla fallskärmstrupperna att landa säkert. Efter en jämn strid centrerad runt själva orten Sainte Mère Eglise vann jag. Efter detta bytte vi sida och även jag lyckades med att landa alla fyra fallskärmstrupperna. En kombination av tur (med tärningar och kort) samt viss strategisk fördel (i form av en mycket samlad och välplacerad trupplandning) vann jag en krossande seger. Detta var första gången (vad jag kommer ihåg) som jag vunnit utan att motståndaren fått en enda medalj! LM ville ha en returmatch och återigen landade alla fallskärmstrupperna som de skulle, slutligen vann jag även detta slag men denna gång var det betydligt jämnare.

1 kommentar: