måndag 25 januari 2010

Memoir 44

I fredags kväll fortsatte jag och Vinterdraken den M44-kampanj vi påbörjade i somras. Kampanjen i fråga är Battle of Normandy och vi hade sedan tidigare spelat igenom första delen (Flanking Caen) och fortsatte nu med The breakout. Första scenariot, Panzer lehr counter attack, var ganska jämnt men mina tyska elittrupper blev hårt ansatta av flertalet flyganfall vilket gav de allierade en knapp seger. Det andra scenariot, Martinville ridge, blev mitt värsta nederlag hittills i kampanjen. Mina trupper hade några få framgångar till och börja med men sedan gjorde dåliga kort och usla tärningsslag att det Allierade pansaret (briljant manövrerat för övrigt) processen kort med tyskarna.

Mina fallschirmjägers sista stund...

Vi tänkte påbörja ett tredje scenario men hann inte innan Å och Retro kom över. Vi bestämde då att vi fyra skulle spela ett M44 Pacific Theatre scenario. Det blev (Iwo Jima) The Meatgrinder.
Jag och Retro ledde den amerikanska marinkåren och anföll kulle 382 samt samhället Minami med allt vi kunde (vi nådde aldrig fram till Turkey knob, men vi hade fullt upp som det var ändå). Det skulle dock visa sig att Japanernas försvarspositioner, kombinerat med en orubblig fanatism, skulle bli för mycket. Det japanska artilleriet i kombination med brutala motanfall runt Minami gav Vinterdraken och Å segern.

Efter detta tog vi oss an östfronten och Overlord-scenariot Tigers in the snow. Vi behöll grupperingarna så det blev jag och Retro som spelade ryssarna och Vinterdraken och Å som spelade tyskarna. Detta var andra gången jag spelade scenariot och det gick betydligt bättre denna gång, dock ej tillräckligt bra. Jag och Retro öppnade starkt och lyckades ta ut tre Tiger tanks alldeles i början (till skillnad mot en enda första gången jag spelade scenariot). Retro ryckte fram med stridsvagnarna på vänsterflanken och hade redan i andra rundan fått flera enheter över floden. Korten var med oss till en början men pansaret hade svårt att få övertag då de flesta tyskarna var gömda i skog eller förskansade i bebyggelse. En av de roligare händelserna var när jag och Vinterdraken bollade en barrage mellan oss i fyra omgångar med hjälp av counter attack kort! Tyvärr gav de inte den utdelning som man kanske skulle velat, jag ansåg att det bästa vi kunde göra med dem var att försöka ta ut artilleri som snabbt decimerade vårt pansar men granatsymbolerna på tärningarna lyste med sin frånvaro. Det slutade 13-10 till tyskarna (hade det inte varit för über-Hans hade det varit jämnare, internt skämt om någon undrar). För att se det från den ljusa sidan tog vi ut den sista Tiger tanken efter ett antal rundor vilket åtminstone måste ses som en moralisk seger.
De tre första medaljerna...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar